Opcje widoku
Deklaracja dostępności
Reset

Młodzieżowa wymiana międzynarodowa ze szkołą w Tecklenburgu - część druga

Na początku czerwca 2019 roku odbyła się druga część wymiany polsko-niemieckiej z uczniami ze szkoły w Tecklenburgu. W niedzielę, drugiego czerwca niemiecka grupa po długiej podróży pociągami dotarła na dworzec główny we Wrocławiu, skąd wraz z rodzicami ich odebraliśmy. Większość uczniów udała się do domów, by koledzy odpoczęli przed następnym aktywnym dniem, ale niektórzy zdecydowali się wybrać na pokaz Wrocławskiej Fontanny Multimedialnej.

W poniedziałek wraz z niemieckimi uczniami udaliśmy się do szkoły, gdzie rozpoczęliśmy dzień od oprowadzenia ich po budynku, a później oficjalnego rozpoczęcia wymiany przez Pana Dyrektora Marka Łaźniaka. Następnie zajęliśmy się projektem „Muzyka, której słuchamy”. Uczniowie mieli za zadanie wybrać i zaplanować prezentację o jednym z muzyków polskich lub niemieckich oraz przygotować karaoke. W południe całą grupą udaliśmy się do centrum miasta, by opowiedzieć naszym gościom o najważniejszych punktach i zabytkach miasta. Po południu spędziliśmy czas, relaksując się w zacienionych miejscach.

Trzeci dzień wymiany rozpoczęliśmy zajęciami sportowymi na świeżym powietrzu. Większość osób wybrała koszykówkę, której mecz był pełen emocji, mimo wczesnej pory i wysokiej temperatury. Po zakończonym meczu udaliśmy się mniejszymi grupami pod Pawilon Czterech Kopuł, gdzie zostaliśmy oprowadzeni po aktualnych wystawach. Następnie pani przewodnik oprowadziła nas po Hali Stulecia i opowiedziała nam historię tego miejsca. Popołudnie rozpoczęło się wizytą w Ogrodzie Japońskim, który dzięki pięknej pogodzie wywarł duże wrażenie na tych, którzy widzieli go po raz pierwszy. Wizyta niemieckiej grupy nie mogła obyć się bez grupowego obiadu w pierogarni „Stary Młyn”. Wieczór spędziliśmy w mniejszych grupach, odpoczywając po intensywnym dniu i przygotowując się na wyjazd kolejnego dnia.

W środę rano wyruszyliśmy autokarem do Krakowa. Zwiedzanie miasta rozpoczęliśmy na Wawelu, po którym zostaliśmy oprowadzeni przez przewodników. Po wizycie w zamku udaliśmy się do centrum miasta, by zwiedzić dawną stolicę Polski. Popołudnie spędziliśmy ponownie w małych grupkach, udając się na zakupy czy też do restauracji. Wieczorem zebraliśmy się wszyscy, by przygotować się do wizyty w Muzeum Obozu Auschwitz-Birkenau.

Następnego dnia po wspólnie zjedzonym śniadaniu udaliśmy się do Oświęcimia, gdzie zarówno grupa polska, jak i niemiecka spotkały się ze swoimi przewodnikami. Wizyta w takich miejscach budzi niedowierzanie i zmusza do refleksji.

W piątek rano powróciliśmy do muzycznych projektów, by później je zaprezentować przed całą grupą. W przygotowanej wcześniej świetlicy szkolnej Pan Dyrektor uroczyście pożegnał gości, a następnie obejrzeliśmy prezentację ze zdjęciami zrobionymi podczas wymiany. Wręczyliśmy naszym niemieckim partnerom zestawy gadżetów z logo szkoły i rozpoczęliśmy wspólny poczęstunek. Ostatnim punktem wymiany była wizyta w Panoramie Racławickiej. Po południu udaliśmy się do kawiarni z grami planszowymi, tym samym kończąc wspólny pobyt we Wrocławiu.

W sobotni poranek musieliśmy się pożegnać z nowymi przyjaciółmi. Nie obyło się bez łez, smutnych pożegnań i planów powrotu.