Opcje widoku
Deklaracja dostępności
Reset

Warsztaty językowe w Londynie, Stratford-upon-Avon i Cambridge

Warsztaty językowe w Londynie, Stratford-upon-Avon i Cambridge odbyły się w dniach 28 maja – 3 czerwca 2019 r. Wzięło w nich udział 27 uczniów klas trzecich Gimnazjum Nr 49 z Oddziałami Dwujęzycznymi i 16 uczniów Liceum Ogólnokształcącego Nr XIV. Opiekę nad uczniami sprawowała prof. Ewelina Śmiałek (kierownik wyjazdu) oraz dwoje nauczycieli języka angielskiego: prof. Dorota Banaś i prof. Piotr Storta. Wszystkie noclegi oraz posiłki zostały zorganizowane w oddalonej o około 50 km od Londynu miejscowości Harlow, przy współpracy z organizacją Harlow Centre reprezentowaną przez Paulinę Sands. Jako środek transportu do Wielkiej Brytanii użyto samolotu linii Wizzair, a z powrotem – Ryanair. Na terenie Anglii grupa podróżowała wynajętym autokarem firmy St. Margaret’s Travel.

43-osobowa grupa zebrała się na lotnisku we Wrocławiu o godz.4:10. Po załatwieniu formalności pożegnaliśmy Rodziców i odlecieliśmy o godz. 6:10 samolotem do Londynu. Wylądowaliśmy na lotnisku London Luton, bez problemu przeszliśmy kontrolę i… mogliśmy się cieszyć pierwszym dniem na angielskiej ziemi. Wynajęty autokar czekał na nas w pobliżu lotniska – zapakowaliśmy bagaże i ruszyliśmy na podbój Londynu. Pierwszym punktem programu był spacer po ciekawej dzielnicy Camden Town. Prowadzeni przez prof. Śmiałek przemaszerowaliśmy wzdłuż malowniczych kanałów, aby wreszcie dotrzeć do atrakcji tej części miasta – targowiska i centrum kulinarnego. Każdy miał czas na pooglądanie oferty towarowej, ewentualne zakupy i spróbowanie lokalnych (i nie tylko) specjałów. Następnie przejechaliśmy autokarem do najciekawszego z londyńskich muzeów – British Museum.  Tam spędziliśmy trzy godziny na podziwianiu niezwykłej liczby i różnorodności eksponatów. Po intensywnej wizycie w British Museum udaliśmy się w drogę do Harlow – miejsca naszego noclegu. Na parkingu czekały na nas rodziny goszczące, z którymi się zapoznaliśmy i dokonaliśmy przydziału uczniów i opiekunów do poszczególnych rodzin. To był długi i pełen wrażeń dzień.

Kolejny dzień poświęcony został Williamowi Szekspirowi i miasteczku jego narodzin i śmierci – Stratfordowi-upon-Avon. Wyjechaliśmy dosyć wcześnie o godz.7:30, gdyż podróż miała zająć ponad dwie godziny. Około godziny 10:00 dotarliśmy do Stratford, gdzie spotkaliśmy się z dwoma uroczymi przewodnikami, którzy oprowadzili nas po tym malowniczym miasteczku. Dowiedzieliśmy się wiele o życiu najsławniejszego angielskiego dramatopisarza oraz miejscach jego zamieszkania w Stratford. Odwiedziliśmy również miejsce pochówku Szekspira i jego rodziny. Około godz. 13:00 pożegnaliśmy naszych przewodników i po krótkim odpoczynku w The Other Place obejrzeliśmy film o tym teatrze szekspirowskim, a potem w trzech grupach zwiedziliśmy szczegółowo jego garderoby, magazyn kostiumów i sale prób oraz miejsce wystawiania sztuk. Ostatnią atrakcją było wspięcie się na wieżę teatru by podziwiać z niej widok na miasteczko i okolicę. Po spacerze po Stratford udaliśmy się w drogę powrotną do Harlow.

Czwartek nazwaliśmy dniem muzeów. prof. Śmiałek poinformowała uczniów o konieczności przestrzegania zasad bezpieczeństwa w czasie zwiedzania muzeów i przy poruszaniu się po mieście oraz przypomniała o zakazie oddalania się od grupy. Następnie wynajętym autokarem udaliśmy się na Trafalgar Square, aby o godzinie 10 wejść do Galerii Narodowej. Przez trzy godziny mieliśmy okazję oglądać najbardziej znane dzieła malarstwa europejskiego. Następnie przespacerowaliśmy się do słynnej hali targowej Covent Garden. Tam mogliśmy kupić oryginalne produkty spożywcze, angielskie rękodzieło i podziwiać występy artystów ulicznych. Drugą część dnia rozpoczęliśmy od obejrzenia Albert Memorial i Royal Albert Hall. P. Śmiałek opowiedziała uczniom o życiu królowej Wiktorii i jej małżonka. Stamtąd przeszliśmy do muzeów – podzieliliśmy się na 3 grupy: część uczniów z prof. Śmiałek najpierw zwiedziła Muzeum Nauki, a potem przeszła do Muzeum Historii Naturalnej, inni z p. Stortą zwiedzili te muzea w odwrotnej kolejności, a pozostali poszli z prof. Banaś do pełnego metaloplastyki, biżuterii, witraży, ubrań, porcelany i mebli Victoria i Albert Museum. Po obejrzeniu wystaw powróciliśmy (walcząc nieco z korkami) do „naszych” domów.

W ostatnim dniu maja zaplanowana była wizyta w pięknej rezydencji królewskiej Hampton Court. Pogoda nam dopisała, było ciepło i słonecznie - dobra aura na piknik w ogrodach Hampton Court. Dotarliśmy tam o godz.10:00. Uczniowie otrzymali audioprzewodniki oraz mapki pałacu i ogrodów. Posługując się nimi mogli zwiedzić to miejsce według pięciu tras. Audio-przewodniki zawierały instruktaż co do tras oraz ich szczegółowy opis pozwalający zbadać tajemnice dworu Henryka VIII i Williama III. Możliwy był spacer po pięknych pałacowych ogrodach. Uczniowie wykorzystali też czas na piknikowanie i zabawy towarzyskie. Po tak radosnym i relaksującym dniu udaliśmy się autokarem z powrotem na kolację i nocleg do Harlow.

W pierwszy dzień czerwca, ze względu na remonty dróg na trasie, ruszyliśmy pięknie ubrani z Harlow już o 7:30. Wysiedliśmy koło St. James’ Park, przeszliśmy zobaczyć Buckingham Palace i po krótkim spacerze (co nie było łatwe dla niektórych dziewcząt w butach na wysokim obcasie i chłopców w garniturach) dotarliśmy około 9:00 do Horse Guards. Znaleźliśmy się w pierwszym punkcie naszego planu podróży na ten dzień, żeby po godzinie oczekiwania obejrzeć przepiękną próbę parady gwardii osobistej Królowej Elżbiety II Trooping the Colour, zorganizowaną w tydzień przed oficjalnymi obchodami urodzin monarchini. Pogoda była upalna, więc szczególnie podziwialiśmy wytrzymałość gwardzistów ubranych w grube mundury. Potem zrobiliśmy sobie odpoczynek w St. James’s Park i przeszliśmy do Pałacu Westminsterskiego, gdzie mieści się parlament brytyjski. Po dokładnej kontroli wpuszczono nas do Parlamentu. Tam, kierując się instruktażem z audioprzewodników, podziwialiśmy wnętrza, między innymi Izbę Lordów i Izbę Gmin. Ale nie był to koniec atrakcji tego dnia. Po zwiedzeniu parlamentu udaliśmy się w kierunku przystani Westminster Bridge, skąd mieliśmy o godz.17:20 rozpocząć rejs po Tamizie w kierunku Tower Pier. W czasie półgodzinnego rejsu podziwialiśmy Londyn z rzeki, słuchając zabawnego opisu mijanych obiektów i mostów. Wieczorną porą, jak co dzień, wróciliśmy na łono naszych host families.

Przedostatni dzień warsztatów językowych spędziliśmy w dzielnicy Londynu – Greenwich Village. Autokar zawiózł nas na parking na wysokości obserwatorium gdzie mogliśmy podziwiać dodatkową i niezaplanowaną atrakcję - zjazd samochodów zabytkowych. Przespacerowaliśmy się z tego miejsca do okrętu Cutty Sark. Tam spotkaliśmy się z Asią i Wojtkiem – absolwentami naszej szkoły mieszkającymi w Greenwich. Licealiści mieli okazję porozmawiać z nimi o warunkach studiowania i życia w Londynie. Zwiedzając statek uczniowie mogli poćwiczyć na środkowym pokładzie umiejętności nawigacyjne, zapoznać się z dietą załogi klipera, dowiedzieć o jego właścicielach i kolejach losu. Po obejrzeniu statku – muzeum udaliśmy się do Royal Observatory, by zwiedzić dom kolejnych królewskich astronomów, zobaczyć południk zerowy Prime Meridian i obejrzeć ze wzgórza jedną z najpiękniejszych panoram Londynu. O godz. 15:30 mieliśmy już zarezerwowaną kolejną atrakcję, czyli pokaz w planetarium – Meet the Neighbours, który uświadomił nam, jak maleńki punkt we wszechświecie stanowi nasza planeta. Po pokazie uczniowie mieli możliwość zwiedzenia National Maritime Museum lub Queen’s House i zamieszczoną w nim wystawę malarstwa (nie tylko marynistycznego). Niektórzy wybrali jednak wypoczynek na terenach zielonych Greenwich. Dzień pod znakiem morza zakończyła kolacja i pakowanie się w podróż powrotną w domach w Harlow.

Nadszedł już ostatni dzień naszej podróży. Celem było urocze miasto akademickie – Cambridge. Uczniowie przybyli już z bagażami na miejsce odjazdu, pożegnali się serdecznie z goszczącymi ich Brytyjczykami i ruszyliśmy w drogę. Dotarliśmy do Cambridge po godzinie 9:00. Wkrótce zjawiły się trzy sympatyczne przewodniczki i poprowadziły grupy po kilkanaście osób ulicami miasta. Mieliśmy okazję zobaczyć piękne budynki college’ów i dowiedzieć się wiele na temat studiowania w tym mieście, finansowania szkolnictwa wyższego i najważniejszych uczelni w Wielkiej Brytanii. Zwiedziliśmy najbardziej znaną tu kaplicę King’s College Chapel (z pięknym sklepieniem wachlarzowym). Po zwiedzaniu z przewodniczkami czekała nas nie lada atrakcja: punting - spływ tratwami rzeką Cam. Mogliśmy podziwiać wszystkie wspaniałe budowle Cambridge od strony rzeki. Przedostatnim punktem programu było spotkanie z kolejną absolwentką naszej szkoły – Alicją i wejście na teren St. John’s College, w którym studiuje. Alicja odpowiedziała na wiele pytań uczniów dotyczących sposobu starania się o przyjęcie na zagraniczną uczelnię, finansowania pobytu w Cambridge i życia studenckiego. Potem udaliśmy się na krótkie ostatnie zakupy i obiad do restauracji Wagamama, gdzie zjedliśmy smaczny ciepły posiłek przed czekająca nas powrotną podróżą do Polski.  Czas było pożegnać się z Cambridge i ruszyć autokarem na lotnisko London-Stansted. Tu jeszcze wspólne selfie i pożegnaliśmy naszego przesympatycznego kierowcę. Udaliśmy się do sali odlotów i o godzinie 20:40 wylecieliśmy do Wrocławia. Około północy wszyscy szczęśliwie witaliśmy się ze swoimi rodzicami, wcześniej owacyjnie dziękując prof. Śmiałek za wspaniały wyjazd.

Siedem dni w Londynie, Stratford-upon-Avon i Cambridge – czas upłynął bardzo szybko. Udało nam się zobaczyć wiele miejsc i dowiedzieć sporo na temat historii i współczesnego życia Wielkiej Brytanii. Poznaliśmy bardzo miłych Brytyjczyków, nawiązaliśmy z nimi kontakty, posłuchaliśmy rodzimej wymowy języka angielskiego, przedyskutowaliśmy niejeden temat po angielsku. Bogaty plan pełen atrakcji pozwolił na bardzo efektywne spędzenie tych 7 dni. Dziękujemy prof. Ewelinie Śmiałek za perfekcyjne zorganizowanie takiego udanego wyjazdu.